Jokelan teollisuushistoria
Jokelan kehitys lähti liikkeelle höyryjunan vauhdilla vuonna 1862, kun Suomen ensimmäinen rautatie Helsingistä Hämeenlinnaan avattiin. Rautatie mahdollisti teollisuustuotannon, kun tuotteilla oli nopea ja kapasiteetiltaan hevoskyyteihin verrattuna lähes käsittämättömän hyvä kuljetusmahdollisuus asiakkaille pääkaupunkiin tai sisämaan suuntaan. Tiiliteollisuus aloitti Jokelan teollistumisen, mutta pian tuotteiden kirjo laajeni.
Jokelassa oli tiilenvalmistukseen sopivaa savea, ja rautatien ansiosta tämä luonnonvara saatiin hyödynnettyä. Siksi paikkakunnalle syntyi monta tiilitehdasta. Vanhin niistä oli Jokelan tiilitehdas. Se aloitti toimintansa 1874 ja siitä tuli alan ensimmäinen suuryritys Suomessa.
Tiilitehtaiden vanavedessä tuli muuta teollisuutta, liikeyrityksiä sekä asukkaita. Muutamassa vuosikymmenessä lähes asumattomasta alueesta tuli vilkas teollisuustaajama ja huomattava asutuskeskus. Jokelan alueella asui vuonna 1840 vain 7 henkeä, vuonna 1920 väkiluku oli jo 570 henkeä ja 1950 jokelalaisia oli jo 1617.
Alueellisesti Jokela oli vuoteen 1974 asti jakautunut kahtia. Silloin Palojoen itäpuolella olleet Hyvinkäälle (aiemmin Hausjärvelle ja Hyvinkään maalaiskuntaan) kuuluneet alueet liitettiin Tuusulaan. Palojoen länsipuoli on vanhastaan ollut Tuusulan kirkonkylän, Paijalan ja Hyökkälän kylien takamaata.
Nykyisin Jokela on yksi Tuusulan kolmesta keskustaajamasta. Kasvavalla alueella asuu noin 6500 henkeä. Rautatie on jokelalaisille edelleen tärkeä, sillä monet käyvät töissä Helsingin tai Hyvinkään suunnassa. Monet Jokelan vanhat rakennukset, paikat ja paikannimet kertovat edelleen alueen vahvasta historiasta teollisuuspaikkakuntana.
Jokelan Tiilitehdas ja sen ympärille kasvaneet teollisuuslaitokset muodostavat valtakunnallisesti arvokkaan rakennetun kulttuuriympäristön. Se on mukana Museoviraston arvokkaiden kulttuuriympäristöjen listassa.
Palojoki jakoi Jokelan Hyvinkään ja Tuusulan puoleen. Rämäkosken sillan pielessä Työväentalon kohdalla vanhalla Ridasjärventiellä (nyk. Siljalantie) oli kunnanrajasta kertovat kyltit. Jokela-seuran kokoelma.
Reittiohjeet
Näytä tarkat reittiohjeet